Janaki



Fotosessionen igår med Janaki var lika rolig som alla fotosessioner med henne har varit. Jag brukar fotografera henne då och då eftersom det är ett sant nöje att fotografera någon som tycker det är så roligt att stå framför kameran! Hon har också en ljuvlighet som syns på bilderna.

När vi tog färjan till Ekerö var det redan kväll och en underbar sådan. Några enstaka moln på himlen och ett skarpt solljus. Planen var att fotografera sensommarbilder i solnedgången. Erik var med oss och kunde assistera med upplättande reflektor och ibland blixt, något som oftast är nödvändigt när man tar bilder i skarpt motljus (om man inte vill ta siluetter såklart).

La sesión con Janaki ayer era igual de divertido como todas las sesiónes que he tenido con ella. Saco fotos de ella de vez en cuando porque es un verdardero placer sacar fotos de alguien a quién le gusta que lo haga. También es porque Janaki es tan dulce que se nota en las fotos.

Cuando cogimos el transbordador ya era tarde y una tarde maravillosa. Algunos nubes en el cielo y una luz penetrante. El plan era sacar fotos en la puesta del sol. Erik estaba con nosotros y podía asistir reflejando la luz cuando estabamos jugando con la contraluz.










Fototekniskt: Min canon 5D mark ll testade många olika bländare igår, vilket märks på bakgrunden. Ibland är den nästan alldeles skarp vilket betyder en ganska liten bländaröppning typ Bl. 11. Men det beror också lite på objektivet. På många bilder har jag använt Canons 24-70mm och ju mer vidvinkel, desto tydligare bakgrund. På de närmare bilderna har jag använt Canon 70-200, Canon 135mm eller 50 milimetern och valt en stor bländaröppning - mellan 2,0 och 4,0. Till hjälp har jag också har silverfärgad reflektor eller blixt med softbox på. Sådant man kan unna sig när man har en duktig fotoassistent :-)



 
Kommentarer
Michael A. Lowry

Janaki is an angel, and you are a super photographer. Great photos, Helena!

2011-08-24 - 14:18:58 / URL: http://michael-lowry.com/
AnJa

Det är så härligt med bilder där modellen har olika ansiktsuttryck som här! Många s.k. modeller ser precis likadana ut i fejset på alla bilder. Vad snygg hon var den här tjejen. Jag förstår att du tycker om att fota henne! Väldigt fina bilder!

2011-08-24 - 17:31:21 / URL: http://anjson.wordpress.com
LeaFoto (Helena)

Tack så mycket :-) Ja, hon är en riktigt härlig tjej, vilket ju syns!

2011-08-24 - 19:26:59 / URL: http://leafoto.blogg.se/
Kristofer Mencák

Hej,



var har du tagit bilderna på åkern? Letar själv efter en sådan åker i Sthlmstrakten för mitt eget fotoprojekt. =)



Jättefina bilder på Janaki, som jag faktiskt dansar salsa med lite då och då! =)



Kristofer

2011-08-25 - 23:56:26 / URL: http://thebeautifulhumanrace.com/
LeaFoto (Helena)

Hej Kristofer!

Alltid så roligt att fo kommentarer :-D



Åkern hittade jag ute på Ekerö, där finns många att välja bland! Kul att se dina bilder, porträtt från hela världen... måste vara härligt att ha rest så mycket!



Salsan var vad som förde mig och Janaki samman också :-)



/Helena

2011-08-26 - 00:29:34 / URL: http://leafoto.blogg.se/
Kristofer Mencák

Visst är det! =)



Ahh.. .. Ekerö. Hade mina aningar att det skulle kunna vara där. Tack!



Haha.. .. jag önskar att det vore det, men det är inte alls alla bilder som är tagna utomlands. Bara de första tre tror jag, och sedan den från Tyskland. Resten bor i Sverige.. .. och flera från salsavärlden! ;-)

2011-08-29 - 23:18:17 / URL: http://thebeautifulhumanrace.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar