Svart-vitt i Photoshop

På efterfrågan kommer här en liten tutorial om hur man kan göra en bild svart-vit i Photoshop :-) Finns säkert tio olika sätt att göra detta, men ett enkelt och snyggt sätt är genom att blanda färgkanalerna! Svartvita foton består ju egentligen utav en gråskala där varje grå ton kommer från en färg... 

Det enklaste och snabbaste sättet som ändå erbjuder lite alternativ är detta:

--> Image --> Adjustments --> Channel Mixer.  



Glöm inte kryssa i rutan för "Monochrome" och sedan är det bara att dra lite försiktigt i de olika kanalerna. Hur det blir beror ju helt på vad som passar just den bildens "gråskala". Ju högre värdet är för en färg desto ljusare blir färgen i konverteringen. Satsa på en totalsumma på 100% för bästa resultat! Klicka OK och KLART!

Ärligt talat använder jag själv inte detta sätt särskilt ofta alls. Men det är, som sagt, snabbt.

Det sätt som jag tycker bäst om när jag jobbar i Photoshop är Calculations. Det tar lite längre tid, men är värt det med den mängd möjligheter det innebär och de kontrastrika bilder det ger. I det här exemplet använder Calculations alltså två kanaler och smälter samman dem till en.

Image --> Calculations



Blending: På vilket sätt bilderna smälts samman, jag använder "Soft light" eller "Multiply" oftast
Opacity: Börjar alltid på 100% men dra gärna i detta när du valt kanaler!
Channel: Välj de två som du känner tillsammans visar den bild du är ute efter... det kan ta ett tag att hitta...

Resultatet kan bli väldigt olika. Här valde jag röd och grön i Multiply och drog ner opaciteten något. När jag testade röd och grön i Soft light fick jag en ljusare, men minst lika fin och kontrastrik bild.

--> Klicka OK när du är nöjd
 
--> Image --> Mode --> Grayscale (Detta konverterar din bild till gråskala)

--> Image --> Mode --> RGB-color (gör att du kan fortsätta jobba med bilden som vanligt)

Vad jag sedan nästan alltid gör är att öka kontrasten ytterligare i Curves. Men det får vi ta en annan gång!

Godnatt :-)

Kommentarer
AnJa

Tack! Oj, vad jag ska leka när vi kommer tillbaka :-) Curves är jag expert på. Använder den väldigt ofta till mina färgbilder för att få extra snits på dem.

2011-08-04 - 06:31:35 / URL: http://anjson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar