Fotokursen


I helgen har jag suttit och klurat fram fotokursens innehåll! Det ska bli så kul! Den sätter igång i januari 2012 så jag har lite tid att längta ;-)

Jag hoppas på en liten grupp entusiaster som samlas hemma hos mig (jag bor i Enskede, tunnelbana Sandsborg) på tisdagskvällarna, 6 personer är nog så många som ryms :-) Sammanlagt 14 gånger har jag tänkt träffa dem, uppdelat på två gånger i månaden. Ena gången för teorin (som lärs ut på ett praktiskt, möjligtvis lite arbetsterapeutiskt sätt...) och andra gången är det diskussion och bildvisning.

Känner personligen att vintern är en sådan tid då man verkligen behöver bli inspirerad och det är ett av målen med kursen. Man ska lära sig på ett roligt sätt samtidigt som man får inspiration att fota mera! De ”läxor” som deltagarna kommer att få första tisdagen i månaden hoppas jag ska hjälpa till med detta och det ska bli väldigt intressant att se resultaten!



När:         Första och sista tisdagen i månaden med undantag för januari under 7 månader
Tid:         18.30-20.30
Kostnad:  1800 kr (Dock 10% rabatt denna månad!)


Kursens upplägg:


Lektion 1: Vi går igenom systemkamerornas möjligheter. Saker som bländarautomatik, tidsautomatik, manuellt, ISO, fokuseringtsalternativ och vitbalans kommer deltagarna att lära sig, och jag går igenom vad olika objektiv har för fördelar.


Lektion 2: Denna lektion handlar om naturfotografering. Vi koncentrerar oss denna gång på komposition, kamerainställningar och utrustning som kan förbättra bilderna. Vi analyserar naturbilder tagna av proffs och pratar om vad man ska tänka på vid olika typer av väderförhållanden och ljus.


Lektion 3: Denna gång handlar det om porträtt. Det blir en lektion späckad med tips och idéer på hur man kan förbättra sina bilder. Sådant man har nytta av oberoende av var eller när porträttet tas. Mina deltagare får bland annat lära sig hur man handskas med stora näsor, dubbelhakor och tunnhårighet samt hur man tar bättre gruppfoton.


Lektion 4: En mulen dag är perfekt för utomhusfotografering! På kursen får de lära sig hur man tar poträtten som har det lilla extra. Vad man bör tänka på, hur ljuset fungerar, vad som menas med subtraktiv belysning, hur man jobbar med en modell och små tips som helt enkelt tar bilderna till en högre nivå.


Lektion 5: Något av det svåraste är faktiskt porträtt en solig dag! Vanligt är skarpa skuggor, utfrätta högdagar och kisande ögon. Lektionen ska ge de verktygen som behövs för att handskas med och utnyttja solen! Dessutom ger jag lite tips på hur man fotograferar barn.


Lektion 6: Att fota i fönsterljus kan ge studioliknande bilder, detta handlar denna lektion om. Var ska modellen stå, hur kan du påverka fönsterljuset och hur handskas man med bristen på ljus? Detta och mycket annat går jag igenom.


Lektion 7: Många är sugna på studiofotografering och denna lektion är en introduktion.  Här kommer man att förstå sambandet med allting annat som man lärt sig under kursens gång, hur man följer samma regler i en enkel studio.

 


Jag hade velat få in lite fotoredigering också... hm... kanske om det blir tid över något kurstillfälle... eller så får jag ta det i fortsättningskursen!


Vill man förresten se vilka bilder jag tagit som jag är lite extra stolt över är man välkommen att titta in på min hemsida www.leafoto.se... klicka på "portfolio" så finns lite allt möjligt :-)


 

 



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar