Prissättningsfunderingar forts.


Sjukt knasigt väder dessa dagar. Ena stunden solsken, andra stunden hagel. Och kallt och ruggigt. Nä nu får det ta och bli vår snart! Det värsta är att man låter sig luras av de vackra solstrålarna och tar på sig vårjackan, vilket man bittert ångrar en liten stund senare då man skyndar fram huttrandes.

Idag har jag funderat på priser, som ni sett, och fått mycket hjälp både genom kommentarer här, meddelanden på facebook och röster på min facebooksida. TACK! Ni anar inte hur mycket det är till hjälp! Det är en djungel av faktorer att ta hänsyn till när man sätter priser och det underlättar då man vet vad man ska sätta krut på. Resultat:

PRISPAKET. Det var det som de flesta röstade på. Jag har också fått mig en tankeställare vad gäller presentationen av vad som ingår - det är något jag måste bli bättre på! Många undrar varför fotografer tar så mycket per bild. Man kan ju tycka att jobbet borde vara gjort i och med att fotograferingen är över.

Men så är det ju inte. Man jobbar med varje enskilt bild för sig. Beskär och drar i färg, svärta, kontrast, vitbalans, skärpa, vinjett, kurvor och diverse annat. Man gör den även i svart-vitt. Och sepia. Och man testar om den inte ser ännu bättre ut i en lite mer gammeldags svart-vit ton. Man tar bort en finne, man dämpar en blemma, man gör tänder som ser gula ut vita, man trollar fram vita ögonvitor där de blivit lite röda. Man redigerar bort blänk och dregel. Man städar bort störande föremål i bakgrunden.

Man försöker göra varje bild så bra som möjligt.

Sen ska man också veta om att 25% av priset försvinner i moms och 30% försvinner i skatt. Det som en fotograf får ut är alltså ungefär hälften. 

Nu ska jag stänga ner datorn, fixa lite dipp, skära upp lite gurka och morötter och slå mig ner framför någon serie! Tack för idag!

Kommentarer
Anette

Precis! Det blir tyvärr inte mycket kvar netto :-( Och sedan tror jag att du är VÄLDIGT noggrann med dina bilder vilket gör att kunden får väldigt mycket mer för pengarna genom att anlita dig!

2012-04-03 - 08:18:22 / URL: http://anjson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar