Att fota barn inomhus


Jag låter några "behind the scenes" bilder från fotograferingen med Lottas små prinsessor få illustrera detta fototips. Miljön i vårt vardagsrum är (när det inte är omvandlat till en studio) rätt mörk. Vi har målat den största väggen i rummet rödbrun och inrett med mörka möbler i valnötsträ. Den vita väggen täcks av inramade bilder i svartvitt, vilka också suger upp ljus. Jag berättar detta eftersom väggarna påverkar rätt mycket hur bilderna blir.

I vårt vardagsrum blir de ofta lite dramatiska. Inga ytor reflekterar ljuset. I vårt ljusa, vita sovrum blir de helt annorlunda. Vitt kastar tillbaka massa ljus och lättar upp det skuggiga.

Var man ställer sig spelar också stor roll. Vill man ha ljuset framifrån så ser man till att man har fönstrena bakom sig, vill man ha lite mer dramatiska skuggor och former så ställer man sig så att fönstrena befinner sig rakt till höger eller vänster (hemma hos oss: vänster) om dig. Sen ser man till att ens modell befinner sig längre in i rummet (bort från fönstrena) än vad du gör, så att du får fota i medljus och inte motljus.

FÖNSTERLJUSET PRECIS BAKOM MIG




Att huden får en mörk "aura" beror alltså på att inget ljus reflekteras tillbaka utan tvärtom sugs upp av miljön

FÖNSTERLJUSET TILL VÄNSTER OM MIN FOTOPOSITION (satt i soffan)




Något annat man kan tänka på är att det spelar rätt stor roll vad dina modeller har på sig. Precis som mörka väggar så suger även mörka kläder upp ljuset. Det blir svårt att få täckning i mörka kläder samtidigt som ansiktet blir rätt exponerat. Ljusa kläder och bara armar/ben underlättar mycket!

Jag brukar alltid be de som jag ska fota att ta med sig lite olika ombyten och atteraljer, och gärna ljusa sådana alltså. Barn tycker ofta det är roligt att klä ut sig och om man byter om någonstans mitt i så blir det en naturlig paus då de kan äta någon banan och kanske rita lite på svarta tavlan jag har... 

Det ska aldrig bli tråkigt när man fotar barn! Man får liksom hitta på nya saker hela tiden så de inte hinner tröttna på en!



Inställningar när man fotar inomhus...

ISO är a och o. Ingen idé att snåla med den, hellre lite gryn i bilden än en oskarp bild. Här använde jag ISO 640 men det händer även att jag drar upp isot till 1200. Såvida man inte ska göra en stor utskrift av bilden så märks inte någon grynighet i bilderna på dessa ISO-tal. Sen kan gryn vara lite charmigt också! På dessa lite gammeldagsa bilderna så har jag, förutom toningen och lite vinjettering, faktiskt lagt på lite gryn med flit!

Varför man vill ha hög ISO är för att inte behöva använda så lång slutartid. Man vill hinna med! Barn är snabba!

Här i vardagsrummet hade jag bländarprioritet (AV på Canon / A på Nikon) eftersom jag visste att kameran skulle ha ganska lätt för att göra rätt exponeringar med spotmätningen. Tiden pendlade mellan 1/400 till 1/1200 beroende på hur nära eller långt bort från fönstret mina modeller flyttade sig. 



Canon 5D Mark ll med Canon 50mm f/1.4 inställd på ISO 640, Bl. f/1.4 och Tid 1/800



Var sätter man fokus?

Jag använder uteslutande EN fokuspunkt. Alla gör som känns mest rätt för dem, många tycker att det är meckigt att behöva flytta på den där punkten före varenda bildserie... men själv tycker jag att det går lätt och smigit på min Canon, det är bara en liten "tumputt" bort. Och jag vet ofta hur jag vill komponera bilden och var jag då vill ha ögat.

För det är alltid i ögat som huvudsakliga skärpan ska sitta. Det öga som är närmast, närmare bestämt. Man vill att blicken ska vara knivskarp. Hellre att tumma lite på kompositionen för att få ögat skarpt och kunna fixa bättre komposition efteråt.

Detta är extra viktigt då man kör på stora bländaröppningar (typ f/1.4 -f/3.2) vilket man ofta gör när man fotar inomhus. Man vill ju få in så mycket ljus som möjligt i sin kamera. PLUS att det brukar vara att föredra att få en oskarp bakgrund, så syns det inte att man inte städat...

Hoppas det här tipset är er till hjälp! Lyckans ostar, ni som har egna små prinsar och prinsessor att träna på! :-)
Kommentarer
sara

Perfekta tips! :)

2012-04-29 - 15:18:44 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Anette

Du borde ge ut en tipsbok om foto! Har du målat bilderna på väggen?? Ha en fin valborg! Kram! Oj, så många utropstecken det blev ;-)

2012-04-30 - 08:45:00 / URL: http://anjson.wordpress.com
Anonym

Ouaou...

2012-04-30 - 09:55:54
Becca

Otroligt fina bilder, och bra tips!

2012-04-30 - 10:53:32 / URL: http://fotobex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar