Att fota...


Har fått lite frågor på sista tiden om vad man ska tänka på när man ska fota just bröllop. Nu har ju alla fotografer sin stil och sitt sätt att fota - bröllop som vad som helst annat - så jag kan bara lära ut MITT sätt. Finns säkerligen andra som har egna, fullt fungerande sätt - kanske ännu bättre.

Själv så närmar jag mig bröllopsgigen på samma sätt som jag närmar mig alla mina uppdrag. Genom att vara förberett med 

en plan
lite skisser
en checklista. 

VAD DE VILL HA

Börja dock alltid med att bilda dig en god uppfattning av vad brudparet önskar sig för bilder. De kanske har några bilder som de tycker om och kan visa dig. De kanske kan titta på dina bilder och visa dig vilka de gillar mest.

BESÖK PLATSEN INNAN

För att göra din plan så bör du besöka platsen där fotograferingen kommer att ta plats. Åk dit någon vecka före, helst en solig dag och se till att du är där vid samma tidpunkt som fotograferingen är planerad att ske. Du vill se hur högt solen står, hur skuggorna faller och om det finns något ställe som lämpar sig vid regn. Du vill hitta öppna skuggor med lugn bakgrund.

Gå runt och tänk dig var och hur brudparet skulle kunna stå, och fota samtidigt.

Ska du fota vigseln så gå även in i kyrkan. Hur mycket ljus kommer in? Vart är det bäst att du står? I kyrkan kan det vara bra ifall du har någon med dig, så att du kan mäta ljuset på den personen. Kanske behöver du blixt just vid inmarschen? I så fall kan det vara bra att ha förberett dig på vilken styrka din blixt ska ha.
  


DAGEN INNAN

Töm och formatera alla minneskort
Ladda batteriet och extrabatteriet
Putsa alla objektivglas
Organisera din kameraväska så att du har koll på allt
Se till att ha tillgång till en extrakamera (låna om du inte har två!)

UTRUSTNING VID BRÖLLOPSFOTO

Det jag oftast brukar ha med mig är:
2 kameror
50mm f/1.4
24-70mm f/2.8
70-200 f/2.8
135mm f/2.0
17-40mm f/4.0
50mm Macro
Motljusskydd till alla objektiv

En assistent (Erik)
En reflektor vit/silver/guld/softner
Blixt Canon 580 EX-ll med ett varmfilter på
En filt för brudparet att sitta på
Ett svart och ett vitt bröllopsparaply

INSTÄLLNINGARNA

Kom i tid. Var ute i god tid på bröllopsdagen. Du vill ha tid att kolla ljuset och anpassa inställningarna. Jag kör ju alltid på manuell - då slipper jag obehagliga överraskningar som för lång slutartid till exempel. Men vad du än väljer så se till att du är välbekant med det.

Solig dag? ISO 100
Mulen dag? ISO 200-400
Riktigt mulen dag? ISO 800

Glöm inte kontrollera histogrammet då och då, så att du inte överexponerar! En utfrätt bröllopsklänning är inget du vill behöva "rädda" efteråt. När det är en väldigt solig dag och du inte kan kontrollera var bröllopsparet befinner sig (de kanske minglar eller får ris kastat på sig...) så kan det dock bli så att du får välja mellan att över- eller underexponera - båda kommer inte att bli bra såvida du inte använder blixt.

Blixt en solig dag är helt rätt.

SJÄLVA BRÖLLOPSDAGEN

Det är stressigt med bröllop. Försök att hålla dig lugn! Kvalitét framför kvantitét.

FÖRBEREDELSERNA

En stor favorit hos mig. Ofta fint ljus från stora fönster, mycket reflekterande speglar och ofta vit inredning. Finns massor med intressanta detaljer både i miljön och i brudens sminkning och håruppsättning. Dessutom har man tid på sig att testa olika vinklar och leta roliga speglingar - plus att man får lära känna bruden på köpet! För oftast är det bruden man får följa, även om man såklart ska ta bilder på brudgummens förberedelser också om man har möjlighet.


Se till att få med livet och rörelsen i förberedelserna. Ta actionbilder på när håret flyger i hårtorken eller sprayas. Fota i spegeln när bruden speglar sig i en annan. Få med reaktionen när hon ser sin frisyr.

Växla mellan att komma nära och få med mycket. Använd stor bländaröppning för inte några röriga detaljer ska dra uppmärksamheten från bruden.






VIGSELN

Under själva vigseln handlar det om att dokumentera hela förloppet men framför allt är det viktigt att få med nyckelögonblicken.

in- och utmarsch
välsignelsen
ringutbytet
kyssen

Var för guds skull inte på fel ställe när det är dags för dessa bilder! Se till att du har ett program så att du vet vad som gäller - så kan du i lugn och ro förflytta dig omkring utan att behöva oroa dig för att vara på fel plats när det blir dags...

Tänk på att inte dra till dig uppmärksamhet. Och se till att inte vara ivägen för eventuell officiell filmkamera. Jag brukar byta plats under psalmerna. Då är folk fullt upptagna med att sjunga.



Efter vigseln brukar det vara dags för mingel och gruppfoton. Är det soligt brukar jag använda en extern blixt som jag håller lite snett uppifrån, annars får man dras med skarpa skuggor i hälften av personernas ansikten!

Jag brukar föreslå tjugo-trettio minuters mingel och sedan börja med gruppbilderna. Största först och sedan de mindre. Ha en plats utvald redan innan och en plan för hur alla ska stå. Avslappnade gruppbilder vill de flesta ha, men alla ska ju synas också.

Välj en öppen skugga så du inte får ojämnt ljus och en jämnt bakgrund. Använd blixt om det behövs.

Det viktigaste vid gruppbilder är att få folk att slappna av och ha roligt. Jag är ingen komiker direkt, men brukar be gruppen göra något knasigt för att lätta upp stämningen (typ som bilden nedan: kvinnorna fick plocka "loppor" ur sina karlars hår...) kanske inte just den bilden de väljer senare, men bilderna precis efter den aktiviteten blir genuint glada! Att be brudparet kyssas och gästerna hurra är också en höjdare :-)


PORTRÄTTSESSIONEN

Den roligaste av dem alla :-) Man får ha brudparet alldeles för sig själv när de är så där lyckliga och nykära och lite nervösa kanske...

Jag brukar ha den där checklista jag pratade om i början, i fickan. Inte alltid jag tittar på lappen, men det är tryggt att ha den där! Har väl samma lista i huvudet... Jag vill vara säker på att få bilder på brudparet både nära och en bit ifrån, både visa miljön och bara fokusera på dem. Några bilder när båda tittar in i kameran, men allra mest tycker jag nog om när de ägnar sig åt varandra. Pussas, kramas, håller handen, skrattar, tittar kärleksfullt på varann...

Sen brukar jag även vilja fånga detaljbilder på buketten, ringarna, skorna osv...



Puh! Finns så mycket att säga om just bröllopsfotografering! Det är något av det roligaste att fota, samtidigt som det är otroligt mycket nerver, pirr, press, oklarheter... Man har inte kontrollen över väder och vind och måste vara beredd på allt. Man ska hämga med i vad som händer och kunna anpassa sig till omständigheterna.

Man slappnar inte av en sekund. Men ändå är det så roligt...!

Man måste dock vara medveten om att fotar man många bröllop så kommer man att göra bort sig, vid något tillfälle. Och ibland blir det inte alls som man tänkt sig. Jag hörde till exemple mitt teleobjektiv (har inte kvar det längre) dunsa ner för stentrappan mitt under en vigsel en gång... och en annan gång hade jag förväntat mig att fota brudparet mera efter vigseln (det var vår plan) men vips så åkte de iväg i bilen OCH KOM INTE TILLBAKA!

S N O P E T, minst sagt! 

Det viktigaste är, summa sumarum, att man kan sin utrustning och är trygg i sig själv.
Det tror jag i alla fall :-) 

Lycka till! 




Kommentarer
Becca

Riktigt bra och välskrivet inlägg. Heja dig! :)

2012-04-19 - 23:13:57 / URL: http://fotobex.blogg.se/
Sara

Vilket härligt inlägg! Det kommer man återkomma till när det är dags =)

2012-04-20 - 07:57:51 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Lena Östman

Hej Helena!

Tack för den utförliga och jättebra beskrivningen! Fanns massor av guldkorn som jag tror jag kommer att ha nytta av. Ska precis gå en kurs i bröllopsfotografi till helgen, och har två bröllop i familjen att fota i sommar - ska bli jättespännande! Lite nervöst också såklart! En enda fråga har jag: vad gör du om det regnar? :-)

Kram Lena

2012-04-20 - 08:41:50 / URL: http://www.ateljegemini.se
Johanna

Så organiserad och väl förberedd du är när du ska fota bröllop. Det är som att man vill gifta sig igen bara för att få ha dig som fotograf, ha ha!

2012-04-20 - 12:03:55
Lea

Varsågod :-)



Hur jag gör när det regnar brukar variera beroende på var man är, vad som finns att tillgå. Dock är det A och O att ha en "regn-plan". I festlokalen kanske? Eller under tak någonstans nära?



Tack Johanna! Det värmer att höra - jag har ju sett era fina bröllopsbilder!

2012-04-20 - 13:07:25 / URL: http://leafoto.blogg.se/
ladymuffin

bra inlägg! :)

Härliga bilder du tar!

2012-04-21 - 22:47:44 / URL: http://ladymuffin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar