min goda jul

 
 
Resultatet av många timmars slit i köket blev både gott och fint! Gav bort det mesta på julafton! Som tur är... Eftersom jag gärna vill minnas hur jag gjorde de här godbitarna så skriver jag ner recepten här :-) 
 
Min variant av Rocky Road Fudge
 
 Enklaste godis man kan göra - i princip omöjligt att misslyckas
 
200 g ljus choklad
en matsked smör
en burk kondenserad mjölk
1 tsk vaniljsocker
 
Röres ihop till en jämn smet i en kastrull, på medelsvag värme
 
1.5 dl marshmallows mini
1 dl hackade hasselnötter
 
Blandas i och hälles upp i en folietäckt form för att ställas i kylskåpet och svalna innan det skärs upp
 
 
Vit chokladtryffel med smak av citron
 
 
Det kladdigaste godis man kan göra som får dig att tvivla på din förmåga många gånger
 
rivet skal från en citron
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
0.5 vaniljstång (eller vaniljessens)
 
kokas upp och låt sen dra i 15 minuter
 
200 g finhackad vit choklad
 
Koka upp din blandning igen och häll i chokladen - rör slät.
Häll upp i skål och låt stå i kylen en timme (jag lät den stå typ tre)
 
Rulla sedan kulor av tryffeln (lättare sagt en gjort...) och ställ åter kallt.
Smält ytterligare 200 g vit choklad i vattenbad (fast det gick lika bra för mig i kastrull..)
Låt svalna något
Doppa tryffelkulorna (som kan behöva rullas på nytt...) i chokladen och lägg på bakplåtspapper
Låt stelna svalt
 
 
Knäck
 
 
Det knäckrecept som alltid funkat för mig är detta
 
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 msk smör
 
Kokas upp men så fort första bubblan synts så ställer du ner värmen på typ tvåan
Låt småkoka på mkt låg värme i 10 minuten (OBS: rör ej i smeten)
Höj sedan till 4:an (rör ej i smeten!)
Låt koka ca 25 minuter till men håll koll de sista tio minutrarna
Gör kulprovet
 
Häll i 1.5 dl hackad mandel och portionera upp i formarna illa kvickt.
Ifall det börjar stelna, sätt på plattan på ettan medans.
 
 
 
Om det är någon som testar något av recepten så hojta gärna till och berätta hur det blev för er! :-P / Helena
Kommentarer
Emerella

Oj vad gott det ser ut :)

Kika gärna in hos mig också :)
Kram

Svar: Kram tebaks!
Helena Petersson

2012-12-26 - 23:17:24 / URL: http://emerella.blogg.se
Eleonore- jultävlingar!

Mums, knäck har jag inte gjort på flera år! Får komma ihåg att föra det nästa jul :D

Svar: Knäck är såååå gott, jag kan inte vara utan det på jul! :-P
Helena Petersson

2012-12-26 - 23:29:05 / URL: http://fikamed.wordpress.com
Sara Björk

Åh så gottigt =)

Svar: hehe, jo men absolut! :-P
Helena Petersson

2012-12-27 - 09:52:32 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Ulrika - Fotograf u.norman

Ser fantastiskt gott ut!

Svar: Tack! :-) Det var det!
Helena Petersson

2012-12-27 - 19:53:30 / URL: http://unorman.wordpress.com
Olivia

Men oj, mumma!

Svar: Mmm... :-)
Helena Petersson

2012-12-27 - 20:34:13 / URL: http://sammels.blogg.se/
Olivia

Men oj, mumma!

2012-12-27 - 20:34:15 / URL: http://sammels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar