Studio Stilleben

 
Såhär såg det ut idag när jag tog bilder på min studioutrustning! Ska skriva ett inlägg om den imorgon! Så idag kommer ett förslag på hur man kan belysa sina saker om man har två blixtrar! I det här fallet hade jag softboxar på. Kvadratiska softboxar eller rektangulära striplights används ofta när man fotar produkter. Här är det ju ingen "glimt i ögat" man vill få till.

Mina saker står på en av de kuber som Erik och jag snickrade ihop i somras (nyfikna titta här) eftersom blixtstativen inte tillåter att man sänker ned blixtarna så lågt som jag skulle vilja om jag hade dem på golvet...

Ovan har jag alltså belyst snett framifrån (se blixten till vä) och vänt objektivens vita nummer lite mot ljuset så att de reflekterar ljuset och alltså "sticker ut" lite mer. Till höger belyste jag framför allt bakgrunden men kastade även lite ljus på mina produkger bakigrån, så att de inte skulle smälta in i varandra.

Jag valde också att ställa kameran lite längre fram, så att den ser precis så stor ut som den är ;-)

Inställningar på kameran:
ISO: 200
Bländare: 22
Tid: 1/160s

Inställningar på blixtrarna:
Den vänstra, huvudljuset: 4.5
Den högra: 4.0
 
 


Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar