fota dop

 
En av mina fotokurselever frågade mig idag om jag kunde ge honom lite tips inför fotograferingen av ett dop som han skulle göra denna helg. Så eftersom jag är lite lat såhär en fredagskväll så tänker jag ge er samma tips :-)

När man ska fota i en kyrka, särskilt denna årstid, är det ofta rätt dåligt med ljus. Man får välja ett rätt högt ISO och stor bländaröppning om man ska fota utan blixt, vilket ofta är att föredra. Här är det en fördel om man har ljusstarka objektiv. Och med det menar jag objektiv som har förmågan till riktigt stora bländaröppningar som 2.0 eller ännu större. 

Se till att du har ett program över vigselceremonin så att du vet när de viktiga momenten händer och är på rätt plats då. För man får inte bäst bilder av att stå till på samma plats. Rör dig. Helst utan att störa - jag brukar passa på när det är psalmdax. Då vet jag att jag har några verser på mig att till exempel få en vybild över kyrkan och besökarna. Men glöm inte bort besökarna under ceremonin heller! Det kan vara någon glädjetår som förtjänar att fångas på bild!

Se till att få med de vänner som läser texter och sjunger solo, och såklart när vattnet hälls upp, när det välsignas och när barnet döps i det. När prästen ger föräldrarna ljuset. När de håller upp barnet inför församlinngen.

Finns det fönster som släpper in det vackra, efterlängtade naturliga ljuset så utnyttja det! Ställ dig vid fönstret och se om du kan få bra motiv därifrån. Ett tips är också att efter vigseln avslutats ta någon bild på familjen i just fönsterljus. Du kan också testa att ställa familjen i dörröppningen till kyrkan och ta några bilder då du står utanför så att kyrkans mörker blir bakom och gör bakgrunden i princip svart. Lite studiokänsla.

 




Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar