natur + motljus = bra idé

 
Är en stor förespråkare av motljus men använder det kanske främst i mina naturbilder. Tycker ofta det är svårt att tajma in till porträttuppdrag. Inte ofta man har tillgång till någon att fotografera just när man råkar på rätt väder och vice versa. Lite lättare sommartid kanske, men nu vintertid - hopplöst. Vem bokar en utomhusfotografering när jag har en varm och skön studio inomhus? Lagom svårt att få till naturbilderna när man snarare är en nattmänniska än en pigg morgontyp. Idag möttes vi av underbart klar himmel och jag sa till Erik IDAG måste vi ta oss ut och fota lite! DIREKT efter babyfotograferingen skulle vi ut. Yeah...

Då hade det ju redan blivit mulet och tråkigt. Moln må vara bra för porträtt sommartid, men just denna årstid tycker jag det är rätt värdelöst faktiskt. Dessutom hade jag alldeles för lite kläder på mig och började hacka tänder så snart jag låst bilen. 

Men är vädret klart och ni har tid, ork och möjlighet att ta en tur med kameran sådär precis innan solen är på väg ner, eller när den precis dykt upp, så GÖR det. Gärna med stativet. Vill man att solens strålar ska synas så måste man ha en liten bländaröppning (högt bländartal) och då krävs det ofta lite längre tid. Bländare 16 eller 22 är perfekt.

 

 

 

Bilden till vänster är tagen med lång slutartid, liten bländaröppning och stativ. Bilden till höger är handhullen med stor bländaröppning. Tycker om båda teknikerna :-)




Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar