Twinkle twinkle...


Här är bilderna jag tog med mitt stjärnfilter! Märkte helt klart att det blir finare ju MINDRE ljuskällan är. Ett adventsljus är alltså lite för stort för att det ska bli snyggt... finast blev stjärnorna som julgransglittret reflekterade! Lite rolig effekt, om man använder den måttligt... Har man stativ kanske ändå en liten bländaröppning och lång tid är att föredra, då får man ju också ett fint stjärnmönster.

På dessa hade jag stativ och testade mig fram till att bländare 4.0 gav finast resultat. Objektiv: Canon 17-40mm.





Kommentarer
AnJa

Bilden med den röda julkulan är fantastisk! Håller med att det lätt blir för mycket med filtret men ser roligt ut att leka med. Jag kanske snart måste börja lära mig manuella inställningar på kameran åxå. Har hittills låtit den jobba på alldeles själv :-)

2012-01-03 - 07:06:47 / URL: http://anjson.wordpress.com
Helena (LeaFoto)

Ja det är min favvo också! Enda bilden jag faktiskt tyckte om alla stjärnorna som bildades :-) Jag är en stor förespråkare för manuellt, kör i princip ALLTID manuellt. Men en bra grej att börja med är bländarprioritet! Ställ in bländaren och låt tiden sköta sig själv :-)

2012-01-03 - 14:52:25 / URL: http://leafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar