#69 Att tänka på när du köper objektiv


När jag köper objektiv nuförtiden så är det viktigt för mig att objektivet är ljusstarkt. Det innebär att objektivets största bländare (ex. f/1.4 eller f/2.0) släpper in mycket ljus. Varför jag tycker om detta är dels för att jag då kan använda kameran i dåliga ljusförhållanden utan att dra upp ISOn så mycket men framför allt för att jag får en så vacker oskärpa när jag fotar porträtt.

Här har jag stolpat upp några för- och nackdelar med just ljusstarka objektiv.

FÖRDELAR

- ger möjlighet till ett litet skärpedjup
- ger möjlighet till lägre ISO-tal och bättre bildkvalitet
- ger möjlighet att fotografera på fri hand i dåliga ljusförhållanden
- ger möjlighet att använda snabba slutartider
- gör sökaren i en spegelreflexkamera ljusare

NACKDELAR

- ökar storlek och vikt på objektivet
- objektivet blir mycket dyrare
- kräver mycket noggrann fokusering vid full bländare (alltså när du använder den största bländaröppningen)
- stor frontlins ökar risken för reflexer och ströljus (men lite kan du motverka genom att köpa bra motljusskydd)

Källa: Tidningen FOTO

:-)
Kommentarer
Sara

Bra tips! =) Har ett 50mm 1.4f som jag ÄLSKAR =)Används ofta =)

2012-03-14 - 05:30:42 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Lea

Jag vet!!! Har också det objektivet, älskar det!

2012-03-14 - 09:40:34 / URL: http://leafoto.blogg.se/
kiwiberries

vilken härlig blogg du har!

2012-03-14 - 14:34:35 / URL: http://kiwiberries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar