vackra motljus

 
 
Tänkte sticka in ett litet fototips idag :-) Motljus är magiskt vackert i bilder om det används rätt. Solen får gärna stå lågt och det är en klar fördel om solen silas igenom en trädkrona eller döljs delvis bakom en byggnad till exempel. Men ett problem med att fota i motljus är att kameran ofta har svårt att sätta fokusen rätt.
 
Jag brukar hjälpa kameran lite på traven genom att skärma av solen när jag ställer skärpan (alltså när jag trycker ner halvvägs) och så tar jag bort handen när jag knäpper av bilden. Såhär!
 
 
 
Det var så Erik gjorde när han tog de där bilderna på mig :-) Ingen reflektor användes och nuförtiden använder jag det sällan när jag fotar i motljus. Men får man in för mycket av solen i objektivet så blir hela bilden alldeles platt och tråkig, typ såhär:
 
 
 
 
 
Men ändrar man vinkel lite (på sig själv eller på kameran) så kan det från nästan samma utgångspunkt bli väldigt bra!
 
 
 
 
 
I Lightroom lägger jag sedan på lite extra kontrast, svärta och skärpa samt finjusterar exponeringen för att få till det som jag tycker är en balanserad bild.
 
 
Kommentarer
Jessica

Vilket bra tips, det ska jag prova! Undrade lite vad det var du gjorde när du fotade oss, men nu fick jag en förklaring :)

Svar: Haha :-D Vad kul att du tycker det! Ska försöka bli bättre på att komma med fototips lite då och då...
Helena Petersson

2013-08-14 - 18:15:38 / URL: http://wishuponastar.webblogg.se/
Sara Björk

Bra tips! =)

Svar: Tack! :-D
Helena Petersson

2013-08-14 - 18:37:36 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar