familjefotograf på språng

 
Idag hade jag årets första uppdrag - en syskonfotografering i Birkastan. Alltid spännande och lite nervöst när det är små barn som ska fotas - den där busåldern (1.5 - 3 år) då det där med att sitta still på ett ställe är något av det sista de vill... Kameran ställs in på Servofokusering och tiden höjs för att hänga med i svängarna. Bländaren brukar jag vilja ha stor men inte så stor att skärpan tappas. Denna årstid blir det rätt höga ISO-tal när man fotar inomhus, särskilt när barnen inte riktigt håller sig där "nära fönstret" som man gärna skulle önska...
 
Dagens fotografering var, helt väntat, lite kaosartad. Två bröder skulle fångas. Jag tog med mig mina små kamrater för att hjälpa mig med uppgiften. Har tre stycken: Schimpansen Joppe som är en handdocka, Musen Pip som man kan sätta fast runt objektivet och draken Kroll som man kan sätta på fingret.
 
Joppe uppskattades av båda barnen! För mig kan han lätt komma att bli oumbärlig känner jag. Jag tycker att det är lättare när man får vara TVÅ som pratar med barnen. Då kan man bråka lite med sig själv så att de slappnar av och busa lite med dem genom Joppe liksom. Joppe gör även att det blir roligare när saker ska flyttas och är bättre på att få dem att göra som han vill ;-)
 
Har gått igenom bilderna och är helt kär i några av bilderna! Puh ;-) Kan aldrig helt slappna av förrän jag sett på bilderna efter en sådan här vild fotografering!
 
 
 
Jag hade även med mig:
 
Canon 5D Mark ll laddad med fullt batteri & 16GB minneskort
Canon 50mm f/1.4
Canon 135mm f/2.0
Bakgrundstativ & bakgrunder (som ej användes)
 
 
 
Kommentarer
Rebecka Vigren - Fotoblogg

så smart med små gosedjur!

Svar: :-) eller hur!
Helena Petersson

2013-01-06 - 02:18:41 / URL: http://www.rebeckav.blogg.se
Minabarnsmammas

Vilka härliga kort!!!

Svar: Tack ska du ha! Kul att du hittat hit!
Helena Petersson

2013-01-06 - 14:04:11 / URL: http://minabarnsmammas.blogg.se
lindaniemi.blogg.se

sv: tack så mycket! :) mitt objektiv är 55-300 kram! :)

Svar: Jaha! Bra vidd! Ett bra teleobjektiv alltså :-) Det kan bli många fina porträtt utomhus med det där! Be en kompis stå modell för dig och ställ dig långt långt ifrån henne så att du kan fota hela henne med objektivet helt inzoomat - på 300 mm alltså - så får du jättefin bakgrundsoskärpa (bokeh)! Ha så kul!
Helena Petersson

2013-01-06 - 20:38:28 / URL: http://lindaniemi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar