en dag med tiltshiftsobjektiv på kameran

bild tagen med TS 24 mm 3.5
 
 
Idag strosade Erik och jag omkring i stan med våra kameror. Jag försökte klura ut hur ett tiltshiftsobjektiv används. Har lånat ett över helgen som jag funderar på att köpa. Puh, säger jag bara. Att fota med manuell fokus är ett hästjobb. För att få det skarpt var jag tvungen att ställa in kameran på Liveview för att kunna zooma in tillräkligt för att se att det verkligen var skarpt där jag trodde att det var skarpt... Ofta misslyckades jag totalt.
 
Det var mest tilt-delen jag provade idag - den som flyttar skärpan. Shift används framför allt för att göra att linjerna på byggnader som man står nära inte lutar. Optimalt för mäklarfoto och arkitekturfotografering, eller panoraman. Men det är jag inte så intresserad av, utan det är det där med oskärpan.
 
Hur som helst. Jag är inte särskilt stolt över dessa bilder, även om de ändå blev bättre än jag trodde när jag såg dem på LCD-skärmen på kameran... Jag är lite nervös över imorgon då jag ska iväg till landet och leka vidare med objektivet - med en annan fotograf framför! En jätteduktig sådan... Men jag har förvarnat henne om att bilderna mycket väl kan bli skräp...
 
Hur som helst, det var en härlig dag med strålande sol och gott fika emellanåt! Och trevligt sällskap såklart :-) 
 
 
 
 
Kommentarer
Sara Björk

Det där lyckades du galant med! =)

Svar: Tack fina du! :-D
Helena Petersson

2013-03-17 - 07:18:31 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Anette

Spännande! Vilka fina bilder. Får mig att längta till Stockholm :-)

Svar: :-) Tack Nettan! Jo, det är riktigt roligt att "upptäcka" sin egna stad ibland! Nyttigt! Och Stockholm är verkligen en vacker stad. Borde fota den oftare!
Helena Petersson

2013-03-17 - 08:16:06
Matilda Holmqvist

Tilt-shift är superkul! Använder själv ett 45mm f/2.8. Dock är det sjukt svårt att pricka skärpan rätt, så mitt första tips är: fota måååååånga bilder och ändra fokusen lite för varje gång, för ibland ser det ut som att personen är skarp, men när man förstorar upp bilden ser man att "nej, skärpan hamnade på magen och inte ansiktet", haha. Jag brukar i stort sett alltid när jag fotar porträtt köra på fri hand, använder bara stativ om det ska vara med lång slutartid. Sedan kan man ju "vicka" tilten olika mycket. Om man vickar den maximalt så blir ju mer saker oskarpa, vickar man den lite mindre blir oskärpan inte lika tydlig - testa dig fram. Jag brukar variera det där lite grann, beroende på miljön och om jag vill lägga fokus enbart på personen eller om jag vill ha lite av miljön i skärpa också. Så, det viktiga är att du bara prövar dig fram! Lycka till! :-)

Svar: Tack för tipsen Matilda! Jätteuppskattat! Har testat järnet denna helg, men beslutat att inte köpa objektivet i slutändan, lite för svårt att se ifall det blev skarpt eller ej och för mycket joks med tekniken som tog bort fokuset från modellen framför... Tror jag skulle behöva bättre ögon för att hålla på med det...
Helena Petersson

2013-03-17 - 09:53:57 / URL: http://myphoto.blogg.se/
Dixi Wonderland - Hemmafru vid 22 års ålder

Jag gillar bilderna med bilarna, grymt hur skärpan ändras :D

Svar: Tack! Jo, det är häftigt! Dock en effekt som man rätt lätt kan göra i efterhand i Photoshop...
Helena Petersson

2013-03-17 - 10:19:57 / URL: http://dixiwonderland.com/
Matilda Holmqvist

Sv: Varsågod! Själv älskar jag den där utmaningen med att få skärpan rätt, och när man gör det i PS blir det inte samma sak, det syns om man vet vad man ska kolla efter. :) Men kul att du prövat iaf! :)

2013-03-18 - 22:49:48 / URL: http://myphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar