mitt teneriffa

 
 
 
Här brukar jag sitta och njuta av solnedgången! Den här bilden tog jag i förrgår. Jag tar mig omkring rätt lätt i och med att jag fått låna cykel, men just denna strand ligger bara precis stranden bredvid Las Vistas som vi har precis framför Vintersol. Det är ljuvligt att ta ett kvällsdopp vid den tiden (typ runt sju). Mitt i natten - som jag gjorde i helgen - är också otroligt härligt. Havet är lugnt och känns inte kallt alls.
 
För er som inte känner till hela historien bakom Teneriffa och Vintersol så tänkte jag göra en sammanfattning ikväll!
 
Jag fick komma till Vintersol första gången när jag var sju år. Då hade jag haft barnreumatism i fem år ungefär. Jag hade med mig mamma och lillasyster och det var tre veckor i värmen som gällde då, för barn. Då fanns inte Las Vistas-stranden utan där var bara massa svarta stenar (och många fina snäckor att plocka).
 
Sedan dess har jag varit på Vintersol som patient mer än fjorton gånger, om jag inte missat någon gång...Ungefär varannat år har jag fått beviljat rehabilitering, ibland oftare. När jag fyllde sexton kom jag hit utan mamma och bodde ihop med Ansie (som är med mig nu!). Jag och Ansie har även kommit hit på fondmedel en gång och då bodde vi i hamnen och promenerade till Vintersol varje morgon.
 
Jag gjorde en praktik på Vintersol under termin fem när jag pluggade till arbetsterapeut och sedan fick jag mitt första jobb som arbetsterapeut här - då var jag tjugosex år och hjärtekrossad (men det är en annan historia). På den vägen kom jag att bosätta mig här under fyra år. Tre av de åren var jag tillsammans med Pietro, en italienare som jag mötte på stranden där jag brukade sola och jonglera på fritiden :-) 
 
Under de fyra åren jag bodde här jobbade jag inte bara som arbetsterapeut. Jag jobbade även som spanskalärare på Svenska Skolan och hade kurser i spanska för vuxna, jag jobbade två dagar i veckan på flygplatsen (MyTravel, som nu heter Thomas Cook), hade salsakurser ibland, hade teckningskurs privat samt startade eget och jobbade som bröllopsfotograf för Svenska Kyrkan. Under en period vad jag sjukskriven och passade då på att ta körkort.
 
Så ni förstår att jag har massor av olika minnen från många olika platser här! Att ha Ansie här med mig denna gång gör att många av våra gemensamma minnen ploppar upp. Det är jättemysigt :-)
 
Att jag flyttade tillbaka till Sverige berodde på många saker. Bland annat saknade jag årstiderna och sedan kändes det som om jag gärna ville stadga mig lite närmre mamma. Plus att jag kände att det var väldigt svårt att utvecklas kreativt här. Dels saknade jag inspirationen och dels var det ont om kurser eller utbildningar. 
  
Och på den vägen är det :-) Men Teneriffa kommer alltid att kännas som "hemma" ändå. Jag kommer alltid att längta hit. Så jag njuter av varje dag nu! Tar vara på stunderna. Nu ska jag ta vara på den varma kvällen och sätta mig på min terass och läsa lite! God kväll!
 
Kommentarer
Anette

Underbart! Fick nästan en liten tår i ögat. Kram på dig och fortsätt att njuta!

Svar: :-) Tack ska du ha! Kram på Dig!
Helena Petersson

2013-10-10 - 18:19:39
Sara Björk

Åh vad härligt för dig! =) Kram

Svar: Tack! Det är det :-) Kram!
Helena Petersson

2013-10-13 - 12:53:04 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar