porträtt av en hund

 
 
Här har ni Bamse som jag fotograferade för en vecka sedan! En av de finaste hundar jag träffat måste jag säga. Så lugn och försynt. Lite rädd i början (min piedistal var lite hal... det gick bättre med en filt på) men sen gick det hur bra som helst! Dock så blev det lite somna-varning när han skulle posera på den sköna, röda kudden...
 
Till Bamses fotosession hade jag ställt en blixt precis bakom hans kub och riktat mot bakgrunden bakom så att det skulle bli ljust bakom Bamse men mörkas ner ju längre ut åt sidorna det kom (se fotot längre ner!). Annars skulle Bamse lätt ha kunnat smälta in i bakgrunden! Huvudbelysningen var en blixt med beauty dish på och den ställde jag snett framför Bamse på höger eller vänster sida beroende på åt vilket håll han ämnade titta (eller vi lockade honom att titta åt...) Sen hade jag en upplättande reflexskärm på den sida som blixten inte stod på för att kasta tillbaka lite ljus även på den sidan. 
 
Det var inte så annorlunda mot att fota ett vanligt porträtt tycker jag :-) Jag fick headshots, helfigur, halvfigur, sittande, liggande... Och jag lät nog ungefär lika fånig som när jag fotar barn... Det är tur ingen spelar in en! 
 
 
Kommentarer
Becca

Jättefina bilder. Den näst sista bilden är ju bara för söt :) !

Svar: Tackar! :-)
Helena Petersson

2012-12-19 - 08:26:36 / URL: http://fotobex.blogg.se
Anette

Vilken goding!!

Svar: Haha, ja! Håller med!
Helena Petersson

2012-12-19 - 09:17:42 / URL: http://anjson.wordpress.com
Ninni - Vimsiga mamman

så vackra bilder :) de 2 sista bilderna är ju helgoa, typ "nae nu orkar jag inte med det här längre, vilar lite" haha =D

Svar: Eller hur! :-D Tyckte också att han uttryckte sin åsikt tydligt där... Tack!
Helena Petersson

2012-12-19 - 09:19:35 / URL: http://ninnzan.se/
Sara Björk

Vackert =)

Svar: Tack Sara! :-)
Helena Petersson

2012-12-19 - 19:25:27 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Fotograf Annie

Vilken söt o fint hund :)
Fina bilder också :)

Svar: Tack fina du! :-) Och ja, Bamse var en av de goaste hundar jag träffat!
Helena Petersson

2012-12-29 - 22:36:14 / URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Tuss

Fin färg på bakrundspappret, är det grått eller svart? jätte fina bilder och den oranga kudden är ju perfekt till hundens päls

Svar: Hej Tuss! Det är svart bakgrundspapper, som ser grått ut eftersom jag har belyst det med en blixt :-) Kul att du gillar bilderna och tack för att du tittar in!
Helena Petersson

2013-03-09 - 15:03:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar