En mulen dag


Idag precis som igår regnade det. Vi satt med våra goda vänner och myste i sommarstugan med alfapet och chips på bordet. Hanna & Johan hade lovat att Erik och jag skulle få fota dem idag och det riktigt kliade i fingrarna på mig för att kunna locka med dem ut bland sensommarfärgerna. SÅ mycket regnade det ju inte...








Jag klippte ett hål i en fryspåse och drog över min kamera, sen var det bara att gå ut och plåta! :-) De flesta bilderna tog jag med mina fasta gluggar, 50milimetern och 135:an. Bländaren stod inställd på 2.0 och tiden anpassade jag beroende på om de var ute på ljusa fältet eller inne bland skuggiga träden. Samma med ISO. Var en ganska mörk dag, så ISO 100 räckte inte alltid trots det låga bländartalet. I Lightroom har exponering, kontrast, svärta och färgmättnad ökats lite och vissa bilder har jag dragit ner skärpan lite för att få en mer drömsk framtoning...

Inga svart-vita bilder denna gång - det var ju helt underbara färger! Sista bilden körde jag en "Hökmark" på. Lekt med färgerna och ökat svärtan ordentligt. Lite retro-känsla är aldrig fel... 

Erik låter mig lägga upp några bilder han tog idag också :-) Det är egentligen rätt praktiskt att vara två som fotograferar, så kan man täcka in lite olika perspektiv! Erik använde Canon 70-200mm på sin kamera så han kom lite närmare än jag. Dessutom är Erik betydligt längre än mig och behöver ingen stege för att komma upp i rätt nivå! Lyllo...

 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar