#24 "Rule of thirds"


Tänkte avslöja min hemlighet... det verktyg jag använder mig av allra mest i både bildkomponering och redigering. Den är oumbarlig och den sitter vid det här lagt djupt rotad i min ryggmärg. Det handlar om:

Tredjedelsregeln

Här delar man upp bilden i nio lika stora delar. Sedan lägger man det visuellt intressanta i bilden vid någon av dessa skärningspunkter eller längs någon av linjerna. Man får på så sätt mer tyngd i bilden än om man till exempel placerar sitt huvudmotiv i mitten av bilden.

Vi människor fäster oftast blicken på någon av dessa punkter när vi ser på en ny bild och det som är placerat mitt i bilden är inte alls lika iögonfallande.

Självklart behöver man inte följa denna regel slaviskt - bilden består ju av många element som påverkar hur betraktarens blick vandrar. Jag kommer att komma in på mer komposition framöver, det är ett ämne som verkligen fashinerar mig. Det är otroligt utvecklande att lära sig om hur vi som betraktare fungerar när vi läser av en bild :-)




Kommentarer
Anette

Du har något att hämta på min blogg :-)

2012-01-24 - 18:25:43 / URL: http://anjson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar