lessensmiley...


Det här med att jobba både som egenföretagare och som anställd är  i n t e  s å  s m a r t  när man blir sjuk. Just fått reda på av försäkringskassan att när ens "årsarbetstid" räknas ihop så tar de INTE med i beräkningen det som man jobbar i sitt eget företag. Så om jag nu jobbar tio timmar som fotograf och tjugo timmar som arbetsterapeut så blir ändå min "arbetstidspott" 20 timmar i veckan.

M E N. När man inte kan jobba dessa 20 timmar som arbetsterapeut (på grund av ökat antal och fler ihållande inflammationer) utan blir sjukskriven från den tjänsten halva tiden DÅ, då räknas egenföretagstimmarna in. Så när de gör sin bedömning så blir det lika med noll sjukpenning.

För jag jobbar ju fortfarande min "arbetstidspott".

Så nu ska jag helt enkelt klara min ekonomi på min arbetsterapeutlön som nu då alltså är på 25% och på mitt fotograferande, som jag de allra flesta månader efter skatter och avgifter kanske får ut uppskattningsvis 3000 kr i månaden på. Hur tror ni att det kommer att gå?

Det känns som om jag kommit till något slags vägval / livsstilskrock. 

För jag kan ärligt talat säga att det inte är tillräkligt för att leva på. Möjligtvis överleva. Så. Vad ska jag hitta på nu? För att sluta jobba med foto finns inte i min värld. Det börjar äntligen gå åt rätt håll ju, och jag har äntligen köpt in allt material, objektiv och studiotillbehör som jag behöver så att jag faktiskt börjar tjäna på det.

För att inte nämna den helt uppenbara faktorn att fotografin ÄR mitt liv - det är min passion, min luft, min identitet. Det räckte med att (på sätt och vis, när jag nu ändå är lite dramatisk) förlora dansen. Utan mina bilder skulle jag helt ärligt, utan att överdriva, gå under. Försvinna. Reduceras till en skröplig, grå KROPP utan mening.

Ok, nu har jag nog varit tillräkligt dramatisk... 

Jag får nog ta och tänka igenom mina alternativ här (ska bara leta upp dem) och återkomma när jag hittat en lösning. För jag är uppvuxen med att tro på att allt ordnar sig alltid till slut.



  
Kommentarer
Anette

Jag vet många egenföretagare som blivit felaktigt behandlade av FK. Eftersom man även som egen betalar till socialförsäkringarna ska man vara helt likställd som vilken anställd som helst. Kolla upp först att det de säger stämmer. Jag vet att det finns sidor på nätet med info om hur man gör när man blivit felbehandlad. Kolla noga upp för FK verkar i många fall fortfarande inte veta vilka regler som gäller när man har eget företag. Kram!

2012-05-10 - 15:01:06 / URL: http://anjson.wordpress.com
Cecilia

Det där låter ju helt mysko! Varför skulle man inte räknas som egen företagare? Sjukskrivning måste ju funka även då, men jag kan nog påminna mig att jag läst om liknande problem i media någon gång.



Jag jobbar heltid plus att jag har eget företag (handelsbolag) vid sidan av och börjar det väl ta fart så kanske man vill dela upp jobben ju... peppar peppar har jag inte blivit sjukskriven ännu pga RA men jag inser att det lär ske någon gång i framtiden...

2012-05-10 - 21:04:18 / URL: http://www.ceciliasiary.com
Becca

svar: tack :)

2012-05-12 - 11:15:10 / URL: http://fotobex.blogg.se/
Lena Östman

Hej Helena!

Det låter inte alls bra det där men jag tror försäkringskassan har fel! Driv ärendet på flera nivåer och se till att få prata med någon högt upp - det är många på FK som inte jobbat där så länge och de kanske inte har hundra koll. Har en annan kompis som bråkat med dem om och om ang föräldrapenning i eget företag - men tror hon vunnit det mesta till slut. Så ge dig inte!



Och du: det måste gå att tjäna mer på foto än så!Du ska absolut inte sluta med det! Höj priserna och marknadsför dig ännu mer :-)



Och krya på dig!

Pepp-kramar Lena

2012-05-14 - 18:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar