en härlig familjefotografering

 
 
Såhär kan det bli när man får en familj på besök i studion :-) Tog dessa bilder för några veckor sedan. På mina fotograferingar så har jag mina små hjälpredor, och här har ni en som hamnat på bild! Jag hade inte klarat mig utan apan Chimp, helt ärligt. Han fick hela familjen att skratta när det var gruppfotodags! För att få barnens uppmärksamhet på tu man hand hade jag ett gäng smådjur till hjälp... De hade nämligen gömt sig i min kamera och om man tittade riktigt riktigt noga så kunde man få en glimt av dem där inne......
 
Det är en utmaning att fotografera familjer. En rolig sådan. Man får känna in var barnen är någonstans, hitta sätt att få dem nyfikna, prova sig fram vad som funkar. Man får inte vara rädd att vara fånig och flamsig och göra bort sig. Det gäller att vara lyhörd och hellre vänta in än skynda på. Det ska ju vara roligt att gå till fotografen!
 
Det är dock inte många barn som kan stå emot en inbjudan att hoppa i sängen! Bra öppning, kände jag :-)
 
Är riktigt nöjd med mitt val att dra in blixtar i dagsljusstudion. Ljuset studsade omkring så att rummet badade i ljus. Softboxen som var huvudljuset lämnade de fina fyrkantiga ljusen i ögonen... lite som ett fönster, precis som jag tänkte! Att jag har lyckats få så fin bakgrundsoskärpa ibland trots liten bländaröppning (9.0) beror på att jag var rätt nära barnen. När hela familjen skulle fotas höll jag mig dock så långt bort som möjligt för att alla skulle bli skarpa. 
 
 
 
Bilder tagna med Canon 5D Mark ll med Canon 50mm 1.4 på kameran
Inställningar: ISO 400, Bländare 9.0 och Tid 1/160s
Tillbehör: Två Elinchrome blixtar, varav en med softbox och en utan
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar