Vad är temat?


I helgen har jag plockat fram den lilla flickan i mig och lekt i skogen med mitt söta lilla troll! Det med den utmärkta ursäkten att fotografera, såklart. Jag har låtit Trollelina bada i fågelbadet, surfa i en balja, klättra i träd, krypa på mossiga stenar och stå vid ett träbord och sälja svamp och bär... Tänk vad roligt man kan ha med ett litet troll!

Tror dock att övriga medlemmar i Fotomaki kanske lyfter på ögonbrynen åt min ambition... Men nu när jag ser på bilderna så får jag lite lust att spinna vidare på Trollelinas historia - kanske teckna ner hennes historia i någon liten barnbok eller så... Har ju alltid velat skriva en barnbok!










Fototeknik: När jag fotograferade Trollelina så använda jag mig framför allt av 135mm objektivet och ställde mig en bit bort. Bländartalet låg mellan 2.2 och 4.0. Jag hade nog velat använda min 50mm macro också, men den hade Erik snott! I Lightroom har jag gjort bilderna svartvita med mkt svärta och kontrast samt skärpa. Jag har även lagt på brus så att fotot mer liknar ett gammeldags foto! :-)
 
Kommentarer
Marita

De här fotona var verkligen superfina! Jag blir faktiskt lite nostalgisk för jag hade glömt bort dessa söta penntroll som man hade som liten. Temat... hmm är det barndom eller sommar tro? Säkert något helt annat, eftersom jag inte är en tusendel så kreativ som du. =)

2011-09-11 - 17:58:02
AnJa

Ja nog förstår jag att du har haft en rolig helg :-) Har du sett mina svartvit-försök på min blogg??

2011-09-12 - 08:01:42 / URL: http://anjson.wordpress.com
Bengan Jansson

Din kreativitet har inga gränser-helt underbara bilder-som upplagt för en barnbok ! Har Du testat samma bilder i färg ?

2011-09-12 - 08:49:45 / URL: http://www.bejson.blogspot.com
LeaFoto (Helena)

Bra gissningar Marita! Tyvärr kan jag ju inte avslöja svaret förrän visningen har varit på Fotomaki så håll dig till tåls... :-D



Självklart har jag bilderna i färg också :-) Kanske ännu bättre till en barnbok :-) och nej, än så länge känns det snarare som om kreativiteten svämmar över! Rätt skön känsla!



Kram på er!

2011-09-12 - 22:34:38 / URL: http://leafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar