före & efter


Igår satt jag och jobbade i lager samt i "liquify"... filtret som gör att man kan dra i huden lite vart man vill ni vet... Ser ni någon skillnad här uppe?

Måste dock klargöra att det inte är JAG som tycker att dessa förändringar behöver göras (i mina ögon var han var fin precis som han var!) utan modellen själv! Sen är den högra bilden gjord svartvit i Lightroom medan den vänstra är gjord svartvit i Photoshop. Otroligt vad svårt det är att hitta exakt samma svart-vita mix när man ska använda ett annat program för att göra det. Jag testade flera olika. Det här är blandade kanaler grön-grön-20% med normalt blandningsläge. Något mer kontrastrik blev den ju dock. Inte fel direkt, men annorlunda.


Här blev jag riktigt nöjd med hur jag fick till det!!! Inte det lättaste - fick ju klona bort snöret helt och liksom klona dit en tand och en bit av läppen där snöret gick... sen fick jag dra till läppen i Liquify för att det skulle se bra ut. Sen fick jag markera en del av snöret med lassot och kopiera + flytta + spegelvända det så att det skulle se ut som hon höll i det... Pyssel pyssel! Fixade hans haka på den här bilden också. Total tidåtgång: 25 min



För att färglägga ballongerna så markerade jag den svartvita versionen (Ctrl + A) och kopierade den (Ctrl + C). Sen klistrade jag in den ovanpå färgbilden genom att ställa mig på färgbilden och köra Ctrl + V. Vad man sedan gör är att i lagerrutan så skapar man en lagermask (ikonen som ser ut som en fyrkant med en cirkel inuti) och väljer en mjuk pensel. Sen ser man till att penseln är svart (för vit suddar) och så målar man liksom fram färgen som finns på lagret under - alltså färgbilden. Krångligt? Nja, men pyssligt. Man får förstora ordentligt och ha dålamod så man inte målar fram bakgrunden bakom ballongen!

 

Kanske lite svårt att se men jag har åtgärdat TRE saker...


Köpte ramen till deras "4i1"-tavla idag på Gallerix. Men den kombinationen får jag fortsätta påta med nästa vecka, tänkte ta helg nu! Det bästa med att vara egenföretagare: Man kan faktiskt styra över sin tid!

Och denna helg har jag inget fotojobb inplanerad. Dock lär jag nog plocka fram kameran ändå :-)

Trevlig helg!
Kommentarer
En chic mammas bekännelser

åååhh kul att du hörde av dig, men jag kommer inte att bo nära gbg förän 16 maj. så gärna nästa gång, go du är som skrev <3

2012-04-20 - 15:00:05 / URL: http://frureinhold.se
Sara

Ang Instagram.. Man blir beroende ;)

2012-04-20 - 20:07:33 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Lena Östman

Låter lite knepigt det där sättet att få fram färgen. Om du gör det svartvita som ett lager från början och har kvar den färgade bakgrunden, så kan du bara lägga på en lagermask på det svartvita lagret och sen måla med svart/vitt. Ett annat sätt att färglägga ballongerna är att välja handkolorera - då kan du dessutom välja färg, och även sänka opaciteten och få färgen att se så där fint gammaldags och blek ut. Säger den nyutbildade photoshop-användaren.... :-)

Kram!

2012-04-20 - 22:16:06 / URL: http://www.ateljegemini.se
Johanna

Men GUUUUUUD så fina bilder det blir! Längtar smått ihjäl mig tills jag har dem i min hand.. :)

Vila lugnt i helgen,

kram!

2012-04-21 - 12:16:29
Lea

Hej Lena!

Tack för tipsen! Det svartvita gjorde jag dock som lager redan från början precis som du skrev, kanske inte beskrev det så bra bara...

Handcolorera har jag inte testat, kanske vore nåt...

:-)

2012-04-23 - 22:30:01 / URL: http://leafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar