Ljussättning i studio

"Hej! Har läst din blogg ganska länge nu och måste säga att du är riktigt duktig :) älskar dina bilder och tipsen är guld värda :) Är själv väldigt intresserad och fotar en hel del själv, blir mest djur, natur och konserter. Nu är det så att jag har fått en förfrågan av en sångerska(!) om jag vill göra ett jobb med henne att ta modellbilder till hennes hemsida och facebooksida. Är väldigt exalterad och ärad att hon frågar just mig men samtidigt är jag lite nervös och orolig över det då jag aldrig riktigt fotat i studio seriöst.. och jag vill så gärna att det blir bra! Har tillgång till studio och har allt material. Så jag undrar om du har några tips, allt från placering av blixtar till olika poser och ja, sånt som är viktigt att tänka på?"

Den här kommentaren hittade jag för någon dag sen och jag blev väldigt motiverad att lägga upp ett ordentligt studiofototips för en gångs skull! Kommer ju inte så många sådana, eftersom jag tänker mig att det inte är så många med studio som läser min blogg... men vad vet jag? :-)

Förresten så himla kul att få såna kommentarer! Blir glad rakt igenom :-D

STUDIOFOTOGRAFERING

Det viktigaste är att ha en klar bild av vad din kund har tänkt sig, innan fotograferingen. Många artister har väldigt klara idéer om vad de önskar för bilder. Det är till hjälp när du väljer bakgrund och belysning.

Om det var första gången jag fotade en kund i min studio skulle jag köra på en ganska enkel belysning, så att det inte blir för många faktorer att tänka på. Men jag ska visa lite olika, mer eller mindre avancerade ljussättningar.

INSTÄLLNINGAR PÅ KAMERAN

När man fotar i studio är det manuellt som gäller. Tiden kan inte vara mycket snabbare än 1/160 om man har många blixtar. Använder man snabbare slutartid än så, riskerar man att få en ridå som syns på bilderna. Kolla när du testar din belysning vilken är den kortaste tid du kan använda!

Bländaren brukar för mig landa på mellan 8.0 och 16. Beror på hur starka blixtrarna är och hur hög ISO du har. Jag ställer ISOt på 100 eller 200.


ENKEL BELYSNING SOM ALLTID FUNKAR!



Huvudbelysningen på modellens "bästa" sida (många artister och modeller vet sånt!)
Upplättningsljuset på andra sidan. Båda ljusen snett uppifrån.
Tänk på att flytta efter belysningen ifall modellen står och sedan sätter sig till exempel.

Huvudblixten kan till ex. stå på 4.0 och upplättningsblixten på 2.0. Men testa dig fram tills du blir nöjd!

FÖR JÄMNT BELYST BAKGRUND



Här brukar jag använda softboxar för att rikta ljuset lite mer.
Placeras högt upp, riktade lite nedåt mot bakgrunden.

Ställ in bakgrundsbelysningen först och främst. Testa dig fram till bakgrunden blir som du vill ha den.


DRAMATISK BELYSNING MED TVÅ LJUS



Svart bakgrund med ett huvudljus snett framifrån/uppifrån (blixt genom vitt, genomskinligt paraply)
En spot bakom artisten (om du har: rött filter över ljuskällan för en röd spot!)
Modellen med mick sjunger, som om hon var på scen

LÄGG TILL EN GLORIA RUNT MODELLEN



Här har jag lagt till belysning precis bakom modellen men riktat den mot modellen, vilket ger en effektfull gloria
Om du har så testa att lägga till en vindmaskin/fläkt här, så att håret flyger! Blir fint med ljuset bakom :-)


FÖRBERED DIG

Innan du ska fota din modell, googla runt på modellsidor för att få lite tips på poser! Testa poserna själv framför spegeln - det är ofta genom att själv ställa sig så som man vill att modellen ska stå som man får dem att hitta rätt. Skissa ner lite olika poser som en minneslapp till dig själv. Mina tips hittar du HÄR.

Testa den belysning som du tänkt ha i förväg med en kompis som får stå modell! Jag har turen att ha min sambo till hands! Hyr man studio får man se till att man har den två timmar innan så att man har god tid på sig. Det är ingen höjdare och hålla på och fippla med blixtrarna när modellen är på plats, eller märka att resultatet inte blir som du vill när modellen står framför dig och poserar. Det blir bara stressigt och svettigt.

FOTOSESSIONEN

Börja sessionen med någon avslappnande övning - du kan till exempel sätta på någon sång högt och låta sångerskan sjunga med medan du testar belysningen! Då får du se lite hur hon naturligt rör sig också! Glöm dock inte att kolla ordentligt på bilderna i kameran under de första minutrarna så att belysningen faktiskt är som du tänkt!

Låt det inte bli tyst! Ge feedback till modellen, ge förslag på poser, uppmuntra, ge komplimanger! Ta fram det som är bra och ge aldrig negativ feeback typ "gör inte så med handen"... det går bort! Säg istället "Testa att sätta handen här istället..."

Bry dig om din modell! Kolla så att det inte är något BH-band som syns eller hårtofs som sticker upp. Rätta till.

Ibland kan det vara bra att visa modellen hur det blir i kameran och ibland fatalt. Här får du köra lite på magkänslan. Ser du dock att du får en skitbra bild som du själv känner blev HELT RÄTT så är det ju en god idé att visa så att du får veta om du har rätt eller om du bör tänka om...

Ta pauser. Både du och modellen behöver dem. Hon kan få dricka lite vatten, bättra på sminket eller nåt, medans du kollar igenom bilderna och kanske justerar ljuset något. Ingen orkar nittio minuter i sträck (vilket är en bra tid att avsätta, så har man god tid på sig)


Hoppas detta är dig till hjälp! Lycka till!
Kommentarer
Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Sv; Tack så mycket!! :) Men nu blir jag ju nyfiken.. vad menas med att man ser ljuv ut?? =) Kram

2012-04-08 - 18:34:58 / URL: http://jenfotografi.blogg.se/
En chic mammas bekännelser

vackert !! vart håller du till ? :)

2012-04-08 - 19:17:50 / URL: http://frureinhold.se
En chic mammas bekännelser

okej får helt enkelt höra av mig när jag är i sthlm nästa gång då :p bor i gbg :)

2012-04-08 - 21:01:45 / URL: http://frureinhold.se
En chic mammas bekännelser

ja men gud ja, gör de :) super kul !! :)

2012-04-08 - 21:16:39 / URL: http://frureinhold.se
Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Aha då förstår jag vad du menar med ljuv, tack! :)

Jag har faktiskt redan beskurit bilden massor, det får man ju göra när man ber sambon fota ;) Och handen är där för att dra åt dubbelhakan haha så det hade INTE blivit finare utan den ;)

2012-04-08 - 21:48:42 / URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Emilia

Vilken mysig blogg du har! Älskar bakgrunden!

2012-04-08 - 22:46:57 / URL: http://regaliz.blogg.se/
cissi

TUSEN TACK!!

2012-04-09 - 03:24:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar