när det är rätt med högt ISO

 
Eftersom det fortfarande är blött ute fortsätter jag på lite vattentema :-) Här ser ni lilla Linn i badkaret! En situation som fotomässigt är rätt klurig eftersom ljuset i badrum oftast är rätt kassa och en bouncad blixt studsar överallt och kastar skuggor där du inte vill ha dem samtidigt som det är jobbigt för småttingen. 

Tipset är alltså att höja, använd ISO 400 - 800 och ha en mjuk, öppen bländare. Jag hade f/2.5 här på mitt 50mm objektiv, eftersom jag ville att både ögonen och vattnet som rann nerför ansiktet skulle vara skarpt samtidigt som bakgrunden skulle bli oskarp. Tiden får du prova dig fram till, beror lite på hur stilla du kan hålla din kamera och hur rörliga barnen är....

Eftersom ljuset var rätt tråkigt - huden blev lite för röd och vattnet hade en grönturkos ton - så gjorde jag bilderna svart-vita (en gräddlik svart-vit som jag tyckte funkade bra för just bebisar). Också ett bra knep :-)
 






Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar