Hur får man de där blänken i ögonen?


Har sett den frågan ställas några gånger faktiskt - inte till mig, men till andra fotobloggare från deras läsare. Jag har liksom aldrig tänkt på att man kanske inte vet sånt. Så jag vill klargöra detta!

Det fina blänket i ögonen kommer från ljuskällor - fönster, reflexskärm, blixt, solen, solen genom lövverket, det indirekta ljuset genom lövverket... finns många många slags ljus som ögat reflekterar. Har ju sagt förut att om man förstorar en bild riktigt mycket så att man kan titta närmare på de där blänken så kan man oftast klura ut vad fotografen hade för ljussättning. Man ser det runda paraplyet eller de fyrkantiga softboxarna, man ser fönstret med blomkrukan och gardinerna speglas, man ser fotografen som en siluett mitt i fönstret...

När man tecknar så krävs det där blänket för att porträttet ska se levande ut. Utan blänk ser bilden platt ut.

Ett enkelt sätt att försäkra sig om att det blir blänk i ögat på exempelvis barnet, är helt enkelt att ställa sig så att man har ljuskällor bakom sig och så får man barnet att titta ditåt. Voalá :-)

När jag tecknade porträtt gjorde jag oftast ett blänk på ena sidan av ögats iris, bredvid pupillen. Det är oftast inte så charmigt när blänket är mitt I själva pupillen - som det blir när man använder lilla popupblixten på kameran till exempel.

Nu när jag klargjort detta så säger jag godnatt och hoppas att ni får en trevlig fredagsnatt! Ut och dansa med er, ni friska och rörliga människor som k a n ! Jag har lite inflammationer idag så jag ska slå mig ner i soffan bredvid Erik istället :-)


Kommentarer
Sara

Men gu va duktig du är! =)



ja men visst är det det, försöker lämna avtryck ofta hos dem bloggar jag gillar. Vet ju själv att jag älskar respons på det man skriver/fotar =)

Ha en fin lördag kära du! =)

2012-03-17 - 06:34:40 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar