Hur man fotar dans

...i dålig ljus, utan blixt och med rörig bakgrund...

Det är inte alltid man får använda blixt då det handlar om en show med publik så då får man göra det bästa av situationen (vilket var vad vi fick göra idag); dra upp ISO, använd största bländaröppningen som objektivet har, använd en slutartid som tillåter rörelsen att frysas och ställ dig så långt bort du behöver för att kunna fota med helt inzoomat objektiv. Idag hade jag ISO 3200 och tid 1/640. Visst blev bilderna brusiga, men det syns först när man förstorar upp dem.

Finaste bilderna blev de som jag fick till när bakgrunden bakom dansarna var mörkare än dansarna själva och när jag hade objektivet inzoomad ordentligt. Använde 70-200mm-objektivet och finast blev det alltså på 200mm tyckte jag. Fick dock ta stöd på väggen för att hålla kameran still... den blir riktigt TUNG med det objektivet på.

Det var inte det lättaste att få bra bilder idag. Bakgrunden var ofta rörig och dansarna dansade ofta för nära kanten på scenen vilket gjorde att de fick väldigt osmickrande belysning på sig. Att de inte tänkte på det! ;-)

Helt slut nu, blir till att sova gott nu tror jag... gonatt





Kommentarer
ebba

Jättebra tips! :)

2012-03-19 - 14:06:14 / URL: http://ebbawesterberg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar