vad en arbetsterapeut som jag gör


Det är inte ovanligt att man får användning av sin kreativitet och konstnärlighet när man är arbetsterapeut! Idag stod jag till exempel och sågade lite i en förhöjningsdyna för att patienten har svårt att lägga någon vikt på operationsstället. 

En annan patient fick träna på att själv få på sig sina stödstrumpor - utan att behöva använda för mycket kraft. Ni som vet hur tajta stödstrumpor är förstår hur svårt det är att ta på dem... Vi löste det med ett hjälpmedel som heter easy-slide och en krok för att dra ut easy-slidern. Att hon sedan hade lite svårt att minnas alla moment gjorde att jag kände att det var en bra ursäkt att ta fram illustratören i mig :-)

 


Har haft väldig nytta av min teckning i arbetet! Tänkte att jag skulle visa er lite exempel, så jag tog fram min träningsprogramspärm och gick lös med mobilen! Notera dock att jag gjorde detta EFTER arbetet...

De flesta träningsprogram gjorde jag under mitt första arbetsterapeutjobb - på Vintersol, beläget framför en av de finaste stränderna på Teneriffa.










Arbetsterapeut är ett vitt yrke som i princip lär dig att hitta alternativa lösningar på aktiviteter när något - fysiskt eller psykiskt - hindrar personen från att utföra aktiviteten som vanligt. Det ger dig också olika instrument för att ta reda på var problemen finns för att just kunna hitta de här alternativa lösningarna på dem.

Som arbetsterapeut vill man att helheten ska fungera. Alla pusselbitar som ingår i vardagen. På vår avdelning är det framför allt den allra närmsta helheten man tittar på - personlig hygien, på- och avklädning, förflyttning osv. Så att man kan få komma hem och klara sig. Eller om man måste mellanlanda på ett korttidsboende.

Kommentarer
Sara

Det tror jag ni också får :) Kram!

2012-05-26 - 08:13:41 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Tessan

Snyggt gjort :)

2012-05-26 - 10:14:34 / URL: http://www.atlstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar