min kära ö

 
 
Det är alltid speciellt att komma hit till Teneriffa, mitt andra hem. Det är som att kliva in i kulisserna där mitt tidigare liv utspelat sig. Vart jag än är finns det minnen och vanor som hoppar pâ mig. Bekanta dofter, bekanta gupp i vägen, bekanta vyer. Jag köper frukt pa samma ställe som jag brukade, jag är trogen den "bästa" glassbaren, jag sitter och bloggar pâ samma ställe som jag satt och mailade förut (hade aldrig internet hemma här).
 
Det är bâde härligt och sorgligt. Även om jag ingenting ângrar sâ saknar jag ändâ allt det här väldigt mycket. Klimatet, rytmen, tempot. Lättheten i att vara. Att man aldrig är osynlig. Att bo i en by där man hälsar pâ folk man gâr förbi pâ morgonen. Att alltid vara solbränd (inte direkt brun utan egentligen mest "inte blek"). Att alltid se berg och/eller hav i horisonten.
 
Att parkera under en palm.
 
Jag var duktig pâ att aldrig ta de där sakerna för givet. Minns att jag alltid, under mina fyra âr hár, tyckte att det var sâ hárligt exotiskt just det där att parkera under en palm eller promenera längs havet och höra pâ när vâgorna bröts.
 
Jag älskar att fâ prata spanska igen. Det är nog nâgot av det jag saknar allra mest i Sverige. Att inte ha den där vardagsspanskan.
 
Som sagt, det är svârt när man "bott in sig" nâgonstans, kallat det för "hemma". Svârare dâ man har sitt hemma pâ flera ställen. Dâ kommer man alltid att fâ dras med hemlängtan.
 
 
 
Kommentarer
Sara Björk

Åh vad härligt du skriver! =)

Svar: Tack sâ mycket! Ibland känner man sig lite poetisk eller filosofisk plötsligt...
Helena Petersson

2013-04-09 - 19:47:20 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Anette

Ja, du skriver så bra om hur du känner! Det där med att bo i en by.... kanske ni skulle flytta till Hökmark :-)

Svar: Tack! :-) Haha, det vore kanske nâgot!!! Men nâgot kallare hos er än i denna by...
Helena Petersson

2013-04-09 - 22:40:15 / URL: http://anjson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar