Söndag

 
Bestämde mig för att gå tillbaka två-tre år och plocka fram några bilder därifrån och jobba igenom på nytt :-) Det är riktigt roligt att omarbeta gamla godingar! De här söta tvillingarna följde jag med under hela deras första år. Fotade dem varje månad faktiskt, jättemysigt! Hade annan utrustning och annat sätt att fota på, men bilderna håller! Det är rätt härligt att upptäcka!
 
Fick några läsvärda kommentarer om prissättning igår efter mitt inlägg, så jag tänkte ta upp det i en blogg. Det är den fråga som oftast diskuteras på fotografforum och det är det ämne som de flesta har många åsikter och känslor om, både kunder och fotografkollegor. Man är för billig eller man är för dyr. Fotografer stör sig på andra fotografer som inte tar ordentligt betalt samtidigt som kunder tycker att samma fotograf är för dyr.
 
Det man ofta glömmer bort är att man som fotograf inte får behålla hela summan som man tar. Hälften försvinner direkt till moms och skatt, slitage av utrustning ska räknas in, resekostnader ska täckas, en del av summan ska gå till pensionssparning och försäkring, en del ska gå till marknadsföring och sen är det ju en del som går till min faktiska lön.
 
Självklart bör pris och kvalité gå hand i hand. Jag har successivt ökat mina priser i och med att min erfarenhet ökat och min kunskap fördjupats. Det är först det senaste året som jag känner att jag faktiskt börjar tjäna på att fotografera. Plus att det är först nu som jag känner att jag börjar kunna trappa ner på alla dessa inköp... Det är otroligt dyrt att ha foto som sin passion! Även i denna digitala tid.
 
En av mina favoritkommentarer: "Om det är en fotograf vars arbete jag älskar så finns det inga priser som är för höga" Åh, tänk om fler tänkte så!!!
 
Nog om detta. Idag har jag en fotografering som jag sett fram emot länge! Ska ut till Vaxholm och fotografera en keramiker som kombinerar sina skulpturer med punktskrift! Ska bli jätteroligt att träffa henne! Tycker det är så inspirerande att träffa andra konstutövare :-) Hoppas ni får en skön söndag!
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar