att förbereda en bild inför print

 
 
Alla bilder som jag gör förstoringar av genomgår extra retusch. Detta oavsett ifall de är till mig själv eller till min kund. Jag tar bort eller dämpar sånt som stör själva bilden. Vissa kanske ser detta som "fusk" men personligen så tycker jag en vacker bild handlar både om hur den tas som vad man sedan gör med den.
 
Alla bilder jag lämnar ifrån mig får min kreativa prägel i Lightroom, vilket ju innebär att jag justerar exponering, färmättnad, skärpa, svärta, kontrast och sedan eventuellt lägger på något filter eller någon svag vinjettering.
 
Extra retusch handlar mestadels om punkt-retuschering och görs i Photoshop. Det kan vara allt från ett hårstrå som ligger över ansiktet eller ett BH-band som sticker ut. Ibland får jag önskningar från kunden - till exempel att de älskar bilden men önskar att armen inte sett så tjock ut på just den bilden... Då kan jag fixa till det. Inte märkbart, men så där lite lite grann så att det inte stör så mycket.
 
Här tyckte jag att bilden skulle vinna på att elementet togs bort samt att tavlan som hängde snett bakom kanske inte behövde vara med... En söndrig bit av väggen försvann också. 
 
Sån här retuschering är ganska tidskrävande och det är också därför som förstoringar som man beställer av mig är något dyrare än om man själv går till fotolabbet och beställer. Ja, plus att de förstoringar jag gör är av en helt annan kvalité än den man kan få tag på där :-)
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:



Nu har ni hamnat hos en glad och påhittig fotograf som är bosatt med sin sambo Erik nära Globen i Stockholm. Här kan ni förvänta er massor av bilder från både jobb och vardag. Välkommen!

Har du några frågor kan du alltid skriva ett mail till:

[email protected]





RSS-flöde
Bloglovin
Facebook








Fotokurs
"Ta bättre porträtt"
Pågående!

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
16 - 17 juni 2012

Workshop på landet
fotokurs + övernattning
18 - 19 augusti 2012

Gratis fotosession
för bebisar 4-10 dagar